Als grafisch ontwerper zul je ook met reclame te maken krijgen. Reclame probeert iets te vertellen of je tot iets toe aan te zetten, het probeert invloed uit te oefenen. Het begrip reclame was echter te alomvattend dus hebben we gekozen om ons op een specifiek product te richten, en door de vele bierreclames en de strijd onderling hebben we gekozen om ons te richten op bier, en wel op 4 specifieke merken: Jupiler (maakt nauwelijks tot geen reclame), Grolsch (richt zich op zichzelf), Heineken (zet actief in op tv-reclames) en Bavaria (richt zich erg op guerilla en ambush marketing). Dit even in het kort over de biermerken.
Er is per biermerk onderzoek gedaan naar de marketingstrategie, het marktaandeel, de doelgroep en het imago. Naast een theoretisch onderzoek hebben we ook een proef gehouden onder studenten (18-25 jaar) aan AKV|St. Joost. We hebben onder andere gevraagd naar de eerste keuze, een smaaktest waarbij men moest vertellen welk bier men dacht te proeven, welke van de 4 bieren uit de smaaktest men dacht het lekkerst te vinden en welke men daadwerkelijk ook lekker vond (want men raadde natuurlijk niet altijd goed). De uitslag was zeer verrassend!
Het onderzoek is getoond middels een beknopte presentatie & een hand-out, en in een uitgebreider verslag hebben we al onze bevindingen gebundeld.
De hand-out(kwam voor mijn rekening):
De hand-out(kwam voor mijn rekening):
Geen opmerkingen:
Een reactie posten