maandag 26 oktober 2009

3D Beeldonderzoek

Periode: 1
Lera(a)r(es): Sef Peeters
Cijfer: 6


Bij het vak 3D beeldonderzoek hebben geen grote opdracht gehad over de hele periode maar meerdere, kleine opdrachten waarbij het de bedoeling was kennis te maken met verschillende materialen en manieren van ruimtelijk werken.


We zijn begonnen met kleien, de eerste opdracht was om een zo hoog mogelijke pot te creeeren met klei. Zo maakte je kennis met ruimtelijk werken. Het was uiteindelijk moeilijk als het lijkt, want de klei wordt natuurlijk op een gegeven moment zo dun dat de pot niet sterk genoeg meer is en inzakt. Het was lang geleden om met klei te werken, maar wel erg leuk.


We waren natuurlijk nog niet klaar met de klei, na een aantal schetsen en studies van oren te maken moesten we deze een gaan kleien. Het is belangrijk dat je juist begint anders krijg je nooit een realistische oor. Ik ben dus ook overnieuw begonnen maar de tweede keer had ik het door en is er een mooi oor uit gekomen! Hier moest je vervolgens een 'landschap' van gaan maken. Je moest abstracter gaan werken, hier heb ik wel moeite mee gehad. Het abstracter zien van inhoud is sowieso een struikelblok waar ik heel de periode over ben gevallen.


Vervolgens gingen we werken aan een abstracte tuin. Uiteindelijk bleek dat we het wordt tuin weg moesten denken, omdat iedereen zich toch teveel vasthield aan een realistische tuin. zo had ik gekozen voor een speeltuin en bleef ik constant met speeltoestellen in me gedachte zitten. Dit was echter niet de bedoeling. vervolgens heb ik het over een volledig andere boeg gegooid en mezelf helemaal laten gaan. alles wat me te binnen schoot heb ik uitgeprobeerd. Ik heb sowieso geleerd abstracter te kijken, maar ook om volgende keer mijn plan al af te hebben als de les begint. Nu moest ik mijn plan tijdens mijn proces nog opzetten, improvisatie is wel goed maar zonder plan moet je oppassen dat het geen rommeltje wordt. Zo heb ik zoveel verschillende materialen gebruikt waardoor mensen het als een rommel zouden kunnen zien, dit is natuurlijk niet de bedoeling. een aspect uit een plan maken kan dus zijn: bedenken met welke materialen je gaat werken.


De laatste opdracht was om een houding te maken. Ook hier kwam weer duidelijk naar voren dat ik echt een duidelijk plan moet maken voordat ik ergens aan begin. nu had ik dat ook wel gedaan maar het koste me wel een halve les. Ik wist wel hoe het moest worden maar over materialen en maten was niet nagedacht terwijl dat erg belangrijk is voordat je ergens aan begint. We werden de laatste 2 weken dus gedropt in de werkplaatsen, erg spannend want ik was er absoluut niet mee bekent! ik heb vroeger wel eens een boomhut gemaakt maar dit is toch anders. Ik heb het wel een beetje op safe gespeeld, dit kwam mede door het korte tijdslimiet dat we hadden ( 2 weken, de twee laatste en dus drukste weken in de werkruimtes!!). Toch vond ik het super leuk om aan de slag te gaan in de werkruimtes en met de goede introducties en hulp die ik heb gehad is het me gelukt een grote pop te maken van zeker 70 cm groot. Wel bleek ook uit deze opdracht dat ik toch nog moeite heb om inhoudelijk abstract te denken. Ik heb een standaard zithouding gemaakt terwijl ik ook een gedeelte van het lichaam had kunnen uitlichten. Het leuke was uiteindelijk wel dat ik veel meer kanten met mijn pop op kon, het werd een soort bouwpakketje.


Duidelijke aspecten waar ik aan ga werken komende periode is om minder voorzichtig te zijn, veel dingen die onwerkelijk zijn uitproberen want wie weet pakken ze wel goed uit! En het hoofdpunt is toch echt om te leren inhoudelijk abstracter te gaan denken. Moeilijk, maar wel belangrijk.


Hieronder mijn eindpresentatie in verschillende foto's:







  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten